Co to jest hurtownik? Krótko mówiąc, jest to firma, która kupuje (zwykle bezpośrednio) od producenta duże ilości z rabatem, a następnie rozdziela produkt na mniejsze ilości, które następnie sprzedaje za wyższą cenę. Zwykły łańcuch produktów to: Producent > Hurtownik > Detalista > Klient. Usługi świadczone przez hurtownie obejmują zarówno producentów, jak i detalistów.
Producenci, po wytworzeniu produktu, zaczynają ponosić koszty magazynowania, a także kwestie logistyczne związane z utrzymaniem produktu na miejscu. Hurtownicy zazwyczaj pokrywają koszty transportu, a także obniżają koszty związane z magazynowaniem producenta poprzez przenoszenie wyprodukowanego produktu do własnych mediów magazynowych, co zapewnia również korzyści finansowe. Te koszty ponoszone przez hurtownika mogą być rozłożone na znacznie więcej produktów niż detalista lub producent, zmniejszając w ten sposób koszt jednostkowy dla detalisty.
Magazynier zdejmuje również ciężar z producenta za ewentualne szkodliwe składowanie towarów, ponieważ często ma umowy na zakup określonych ilości w zamian za obniżenie kosztów produktu, zapewniając producenta, że będzie rynek na określone poziomy produkcji i umożliwiając produkcję w możliwie najbardziej wydajne poziomy.
Istnieją trzy różne ogólne klasyfikacje hurtowników, zdefiniowane na podstawie kryteriów, takich jak to, czy hurtownik jest niezależnie własnością lub własnością producenta, czy hurtownik przejmuje tytuł własności do produktów, którymi się zajmuje, lub wreszcie według zakresu usług, z których najistotniejsze są znane jako Merchant Wholesale będzie głównym tematem tego artykułu.
„Hurtowni sprzedawcy biorą tytuł [własność] do produktu, którym mają do czynienia, podejmują ryzyko i kupują i odsprzedają produkty innym hurtownikom, detalistom lub innym klientom biznesowym” (Ferrell & Pride, 2003). Jest to dalej podzielone na hurtownie oferujące pełen zakres usług i hurtownie z ograniczoną obsługą. Hurtownicy z pełnym zakresem usług obejmują klasyfikacje towarów ogólnych, linii limitowanych i linii specjalnych. Hurtownie towarów ogólnych oferują szeroką gamę produktów, ale nie specjalizują się w liniach produktowych. Linie limitowane zawierają mniej produktów, ale są bardziej wyspecjalizowane w kilku rodzajach produktów, którymi się zajmują. Hurtownicy spożywczy należą do tej kategorii. Hurtownie specjalizujące się w liniach specjalistycznych zajmują się bardzo niewielką liczbą produktów, ale charakteryzują się wysoką specjalizacją w wybranych liniach produktów, na przykład w handlu wyłącznie farmaceutykami. Hurtownie z pełnym zakresem usług świadczą najszerszy zakres usług, takich jak zestawienie ilościowe, pomoc finansowa i kredytowa, usługi marketingowe i dostępność produktów. Hurtownie oferujące pełen zakres usług zazwyczaj uzyskują wyższą marżę zysku niż inne hurtownie, ale koszty operacyjne są również znacznie wyższe. Hurtownie z ograniczonymi usługami specjalizują się w mniejszej liczbie funkcji niż hurtownie z pełnym zakresem usług, co generalnie umożliwia producentowi lub klientowi zapewnienie większości funkcji. Te hurtownie obejmują firmy cash-and-carry, firmy przewozowe, drop-shippers lub firmy wysyłkowe. Hurtownicy z ograniczonymi usługami przejmują tytuł do produktów, ale zwykle nie świadczą wielu usług, które wykonuje hurtownik z pełnym zakresem usług, takich jak marketing, wybór lokalizacji sprzedawcy lub szkolenie personelu. Ze względu na ograniczony charakter swoich usług mają niższe koszty operacyjne, ale ograniczają się również do niższych marż zysku. Hurtownicy, aby utrzymać niskie koszty operacyjne, często kontaktują się tylko z firmami lub klientami, którzy są w stanie spełnić minimalne zamówienia, czy to w formie pieniężnej, czy ilościowej. Może to utrudnić pracę małej firmie lub jednoosobowej działalności gospodarczej, która chce obniżyć koszty sprzedaży towarów. Istnieje jednak wiele hurtowni lub firm podobnych do hurtowni, które obsługują klientów o mniejszym wolumenie. W tym miejscu wkraczają firmy takie jak Costco lub Wal-mart’s Sam’s Club – ponieważ Costco i Sam’s Club nie są technicznie hurtownikami, ale sprzedawcami bezpośrednimi o niższych kosztach operacyjnych, kupowanie mniejszych ilości hurtowych od firmy, która korzysta z tego biznesplanu, jest często realny kompromis między niższymi stawkami, ale kwestiami logistycznymi standardowego hurtownika i niższymi marżami przy zakupie od detalisty, a może mieć znaczenie dla małej firmy działającej na niskim poziomie. © 2005, Hurtownia Strony w Wielkiej Brytanii. Wszelkie prawa zastrzeżone.